واکسن Diamyd برای دیابت نوع 1، موفقیت چشمگیری را در زیر گروههای خاص نشان داد

13دسامبر 2019 - محققان ژنتیک برخی زیر گروه های دیابت نوع 1 را که به واکسن Diamyd پاسخ می دهند، شناسایی کردند. هدف این واکسن جلوگیری یا تأخیر در پیشرفت این بیماری است.

محققان اعلام کردند درمان با این واکسن که Diamyd نامیده می شود، پاسخ وابسته به دوز مثبت و از نظر آماری معنی داری را در زیر گروه های خاصی از مبتلایان به دیابت نوع 1 داشته است.

محققان داده های بیش از 530 نفر را که در آزمایشات قبلی واکسن Diamyd شرکت کرده بودند، گردآوری کردند. سپس به افرادی که آزمایش برخی از آنتی ژن های لکوسیت انسانی(HLA)  آنها مثبت بود، دوز بالاتری از Diamyd تزریق نمودند، که شامل سه یا چهار تزریق از این دارو بود.

در تجزیه و تحلیل یافته های این مطالعه 15 ماه پس از شروع تحقیق، مشخص گردید در بیمارانی که از نظر ژنوتیپهای خاص HLA مثبت بوده و بیشترین دوزهای ® Diamyd(سه و چهار تزریق زیر جلدی) را دریافت کردند، یک اثر درمانی آماری معنی دار - تقریباً 60٪ در مقایسه با دارونما- مشاهده شد.

محققان با بررسی نتایج کل افرادی که دوز بالاتر یا دوز پایین تر این واکسن را دریافت کرده بودند (دو تا چهار دوز)، اثر درمانی تقریبا 40 درصدی را گزارش نمودند.

پروفسور مارک اتکینسون، استاد و عضو هیئت مدیره ی کمپانی Diamyd Medical ، گفت: این یافته ها، اهمیت زیادی برای تحقیقات دیابت نوع 1 در کمپانی ما و به طور کلی در زمینه ی ایمونوتراپی با آنتی ژنهای اختصاصی دارد.این نتایج از این ایده پشتیبانی می کند که شما می توانید بر اساس مشخصات ژنتیکی شناخته شده و از نظر علمی قابل قبول، بیمارانی را شناسایی کنید که احتمال بسیار بیشتری برای پاسخ به یک درمان مبتنی برGAD ، دارند.

پروفسور جانی لودویگسون ، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله، گفت: این نتایج ممکن است گامی اساسی در جهت درک نحوه ی تکامل طب فردگرایانه برای بیماری های خود ایمنی باشد. این دستاوردی بزرگ است زیرا ما برای اولین بار توانسته ایم گروه بزرگی از بیمارانی را شناسایی کنیم که تأثیر قابل توجهی از درمان با اتوآنتی ژن خاص را تجربه می کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی این واکسن به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://www.diamyd.com/docs/pressClips.aspx?ClipID=3515090

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/Dec/type-1-diabetes-vaccine-diamyd-shows-notable-success-in-certain-subgroups.html